Kesihatan persekitaran (bahasa Inggeris:environmental health) adalah suatu cabang dalam bidang berkaitan kesihatan awam yang mengetengahkan suatu konsep kesedaran dan
pengetahuan berkenaan aspek alam semula jadi,persekitarandan persekitaran terbina yang mempunyai hubung kait dengan kesihatanmanusia sejagat. Istilah lain yang turut digunapakai
dalam merujuk kepada disiplin kesihatan persekitaran adalah kesihatan
persekitaran awam dan penjagaan dan kesihatan persekitaran.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia(WHO,
1993) mengertikan kesihatan
persekitaran sebagai:Segala aspek tubuh manusia termasuk kesihatandan penyakit manusia yang mempunyai kaitan dengan faktor dalam
alam sekitar. Ia juga merujuk kepada teori dan amalan berterusan menilai dan mengawal faktor
dalam persekitaran yang boleh memberi kesan kepada kesihatan.
Kesihatan persekitaran adalah satucabang kesihatan umum yangmengambil kira
penilaian danpengawalan impak manusia terhadappersekitaran mereka (Moeller,
1992)
Kesihatan persekitaran sebagaimana digunakan
oleh Pejabat Wilayah WHO di Eropah, termasuk kedua-dua kesan langsung patologi
kimia, sinaran dan beberapa agen biologi, dan kesan secara langsung dan tidak langsung kepada
kesihatan dan kesejahteraan. Juga meliputi kesan terhadap persekitaran fizikal, psikologi, sosial dan estetik yang termasuk perumahan, pembangunan kawasan bandar, penggunaan tanah dan pengangkutan
2.1. Keselamatan,
Kesihatan & Persekitaran (SHE)
Keselamatan, kesihatan dan alam sekitar (SHE), adalah
bidang pengajian yang melibatkan kepelbagaian disiplin yang memerlukan input daripada
berbagai bidang utama kejuruteraan bagimemperbaiki aspek keselamatan dan
kesihatan pekerja, masyarakat dan mutu alam semula jadi.Ia merangkumi berbagai
aspek ekosistem, persekitaran dan aktiviti manusia. Termasuklah persekitaran
industri kecil dan sederhana, aktiviti pertanian, biosistem, tempat kerja, gangguanergonomi,
pengurangan tekanan mental, keadaan fizikal dan psikososial. Bidang ini
jugamerangkumi aspek penilaian bahaya- bahaya, pengiraan risiko, dan
keberkesanan dan aspeketika tindak balas dalam menghadapi krisis dan bencana.
Bidang penyelidikan SHE merangkumiberbagai aktiviti manusia seperti dalam
industri pembuatan, pemprosesan dan pertanian. Sebagai contoh, penanaman secara
intensif, akuakultur dan ladang ternakan; di mana berbagai inputkimia dan
biologi digunakan secara menyeluruh. Banyak daripada racun-racun makhluk
perosak,racun herba dan antibiotik ini boleh memberikan kesan negatif ke atas
produk keluaran,keselamatan makanan, keselamatan pekerja dan ekosistem di
kawasan berhampiran. Rekabentuk dan operasi traktor dan peralatan pertanian,
peralatan pemprosesan, kilang, bangunan dan infra-struktur meningkatkan jumlah
dan impak kemalangan dan masalah ergonomik. Bencana alamseperti banjir, akan
memberikan kesan yang drastik kepada keselamatan, kesihatan dankeselesaan
mangsa selain daripada mengakibatkan kerosakan kepada kawasan sekeliling.
2.2. KESELAMATAN
MAKMAL
2.2.1. Peraturan
Keselamatan Umum Di Makmal/Bengkel
·
Jangan bersikap sambil lewa semasa
berada di makmal dan sentiasa berhati-hati terhadap sebarang sumber bahaya.
·
Gunakan peralatan keselamatan dan alat lindung
diri (ALD) yang sesuai dengan sumber bahaya semasa berada atau bekerja di
makmal/bengkel seperti kot makmal, kasut yang tidak bertapak licin, sarung
tangan getah apabila mengendalikan asid pekat dan seumpamanya.
·
Jangan berlari atau bermain di makmal/bengkel atau di
sepanjang koridor makmal/bengkel.
·
Jangan makan/minum,
membawa atau menyimpan makanan/minuman di dalam
makmal/bengkel, termasuk menyimpan makanan/minuman di dalam peti sejuk
makmal/bengkel.
·
Pastikan pintu/laluan
kecemasan tidak terhalang dan dapat dibuka dengan mudah semasa
kecemasan/kebakaran.
·
Pastikan semua bekas bahan kimia termasuk sisa kimia
dilabel dengan betul dan jelas.
·
Apabila mencairkan
asid pekat terutamanya asid sulfurik, sentiasa dahulukan
dengan mencampurkan asid ke dalam air.
Lakukan kerja pencairan ini di dalam kebuk wasap.
·
Jangan pipet larutan dengan mulut: gunakan penyedut pipet.
·
Jangan rasa atau hidu bahan kimia.
·
Jangan bawa atau benarkan mereka yang tidak berkenaan
masuk atau berada di makmal/bengkel.
·
Setiap tumpahan mestilah dibersihkan dengan segera.
·
Gunakan bekas/alatan yang sesuai untuk membawa atau
memindahkan bahan kimia/barangan.
·
Jangan bekerja
sendirian di makmal/bengkel.
Pastikan Peraturan
Bekerja Di Makmal/Bengkel Selepas Waktu Pejabat
dipatuhi.
·
Pastikan semua peralatan
elektrik, kipas, lampu dan seumpamanya
dipadamkan sebelum anda meninggalkan makmal/bengkel.
·
Pastikan radas kaca, jarum picagari, botol kosong,
bekas bahan kimia dan seumpamanya tidak dibuang bersama sampah biasa atau
dibuang dalam tong sampah biasa.
·
Jangan tinggalkan botol atau bekas bahan kimia di
dalam kebuk wasap selepas digunakan.
·
Jangan menuang atau membuang sisa kimia ke dalam sinki
kimia ke dalam sinki biasa. Ikuti Prosedur
Pengurusan dan Pelupusan Sisa Kimia .
·
Setiap
kemalangan mestilah dilapor dan disiasat. Setiap kecederaan perlu dirawat.
2.2.2. KESELAMATAN SEMASA DALAM BENGKEL
Sebelum kita memasuki
bengkel atau makmal maka perlukan kita mengetahui tentang keselamatan di dalam bengkel atau makmal tersebut.Di peringkat awal, pensyarah akan menerangkan
peraturan keselamatan kepada
pelajar-pelajar. Peraturan keselamatan dalam bengkel haruslah dipelajari dari
semasa-ke semasa. Ini adalah kerana kita akan mula bekerja dengan peralatan
elektrik dan alatan elektronik . Sewaktu kita bekerja maka perlukan kita
berwaspada bagi menggelakkan satu kejadian yang tidak diinginan berlaku.
Punca-punca keselamatan yang berkaitan dengan alat-alat elektronik ini , perlukan dikenali dan tabiat kerja yang
baik serta selamat perlulah diamalkan selalu. Demikian juga bagi membolehkan
semua kerja-kerja atau peralatan berkeadaan baik.
2.3 KESELAMATAN SEMASA
MEMBUAT PROJEK
1. Keselamatan
adalah merupakan sesuatu yang paling penting di dalam melakukan sesuatu projek
yang berkaitan elektrik dan elektronik .
2. Semasa
menjalankan kerja , para pelajar hendaklah mematuhi langkah-langkah keselamatan
untuk mengelakkan daripada berlaku kemalangan ataupun kecederaan semasa membuat projek.
3. Semasa
menjalankan kerja juga janganlah kita bersikap cuai atau tidak bekerjasama kerana
buruk padahnya nanti.
2.3. KESELAMATAN
DIRI SENDIRI
Siapa yang dimaksudkan dengan “diri” bagi warga sekolah ?
Pastinya ianya warga sekolah yang melibatkan :
- · Murid
- · Guru
- · Pentadbir
- · Staff
Setiap individu perlu
bertanggung jawab terhadap diri sendiri dan sentiasa peka terhadap aspek
keselamatandari segi peraturan yang melibatkan situasi selamat atau kurang
selamat. Ancaman keselamatan terhadap diri sentiasa mempunyai risiko yang
tinggi. Bardasarkan penelitian inilah setiap warga sekolah perlu saling menjaga
antara satu sama lain dalam mempastikan tahap keselamatan terhadap diri terus
terjamin.Keselamatan diri adalah penting bagi setiap individu kerana menjaga
diri sendiri adalah lebik baik daripada menjaga diri orang lain.
2.3.1. Beberapa Panduan
Keselamatan Diri
1. Perlindugan
mata perlulah dijaga semasa berada di
tempat merbahaya , maka kita perlulah memakai
Perlu Dipatuhialat perlindugan
mata.
2. Kemaskan
pakaian sebelum memulakan kerja , iaitu lengan baju yang panjang mesti digulung
hingga ke atas siku.
3. Gunakan
kasut yang tertutup dan bertapak getah
semasa bekerja di dalam bengkel.
4. Gunakan
pakaian pelindung seperti baju bengkel,
apron dan sarung tangan apabila bekerja dengan bahan kimai.
5. Elakkan
berambut panjang , jika berambut panjang
maka mestilah diikat atau disepit supaya tidak menganggu sewaktu
bekerja.
6. Elakkan dari memakai perhiasan diri yang
diperbuat daripada logam seperti jam,rantai emas, loket , cincin dan lain-lain lagi.
No comments:
Post a Comment