Thursday, 23 October 2014

Peraturan Keselamatan Di Sekolah

    Kesihatan persekitaran (bahasa Inggeris:environmental health) adalah suatu cabang dalam bidang berkaitan kesihatan awam yang mengetengahkan suatu konsep kesedaran dan pengetahuan berkenaan aspek alam semula jadi,persekitarandan persekitaran terbina yang mempunyai hubung kait dengan kesihatanmanusia sejagat. Istilah lain yang turut digunapakai dalam merujuk kepada disiplin kesihatan persekitaran adalah kesihatan persekitaran awam dan penjagaan dan kesihatan persekitaran.
  Pertubuhan Kesihatan Sedunia(WHO, 1993) mengertikan kesihatan persekitaran sebagai:Segala aspek tubuh manusia termasuk kesihatandan penyakit manusia yang mempunyai kaitan dengan faktor dalam alam sekitar. Ia juga merujuk kepada teori dan amalan berterusan menilai dan mengawal faktor dalam persekitaran yang boleh memberi kesan kepada kesihatan. Kesihatan persekitaran adalah satucabang kesihatan umum yangmengambil kira penilaian danpengawalan impak manusia terhadappersekitaran mereka (Moeller, 1992)
    Kesihatan persekitaran sebagaimana digunakan oleh Pejabat Wilayah WHO di Eropah, termasuk kedua-dua kesan langsung patologi kimia, sinaran dan beberapa agen biologi, dan kesan secara langsung dan tidak langsung kepada kesihatan dan kesejahteraan. Juga meliputi kesan terhadap persekitaran fizikal, psikologi, sosial dan estetik yang termasuk perumahan, pembangunan kawasan bandar, penggunaan tanah dan pengangkutan

2.1.      Keselamatan, Kesihatan & Persekitaran  (SHE)

   Keselamatan, kesihatan dan alam sekitar (SHE), adalah bidang pengajian yang melibatkan kepelbagaian disiplin yang memerlukan input daripada berbagai bidang utama kejuruteraan bagimemperbaiki aspek keselamatan dan kesihatan pekerja, masyarakat dan mutu alam semula jadi.Ia merangkumi berbagai aspek ekosistem, persekitaran dan aktiviti manusia. Termasuklah persekitaran industri kecil dan sederhana, aktiviti pertanian, biosistem, tempat kerja, gangguanergonomi, pengurangan tekanan mental, keadaan fizikal dan psikososial. Bidang ini jugamerangkumi aspek penilaian bahaya- bahaya, pengiraan risiko, dan keberkesanan dan aspeketika tindak balas dalam menghadapi krisis dan bencana. 
   Bidang penyelidikan SHE merangkumiberbagai aktiviti manusia seperti dalam industri pembuatan, pemprosesan dan pertanian. Sebagai contoh, penanaman secara intensif, akuakultur dan ladang ternakan; di mana berbagai inputkimia dan biologi digunakan secara menyeluruh. Banyak daripada racun-racun makhluk perosak,racun herba dan antibiotik ini boleh memberikan kesan negatif ke atas produk keluaran,keselamatan makanan, keselamatan pekerja dan ekosistem di kawasan berhampiran. Rekabentuk dan operasi traktor dan peralatan pertanian, peralatan pemprosesan, kilang, bangunan dan infra-struktur meningkatkan jumlah dan impak kemalangan dan masalah ergonomik. Bencana alamseperti banjir, akan memberikan kesan yang drastik kepada keselamatan, kesihatan dankeselesaan mangsa selain daripada mengakibatkan kerosakan kepada kawasan sekeliling.

2.2.      KESELAMATAN MAKMAL

2.2.1.   Peraturan Keselamatan Umum Di Makmal/Bengkel
·         Jangan  bersikap sambil  lewa  semasa berada di makmal dan sentiasa berhati-hati terhadap sebarang sumber bahaya.

·         Gunakan  peralatan keselamatan dan alat lindung diri (ALD) yang sesuai dengan sumber bahaya semasa berada atau bekerja di makmal/bengkel seperti kot makmal, kasut yang tidak bertapak licin, sarung tangan getah apabila mengendalikan asid pekat dan seumpamanya.

·         Jangan berlari atau bermain di makmal/bengkel atau di sepanjang koridor makmal/bengkel.
·         Jangan   makan/minum,   membawa   atau   menyimpan  makanan/minuman di dalam makmal/bengkel, termasuk menyimpan makanan/minuman di dalam peti sejuk makmal/bengkel.
·          Pastikan pintu/laluan kecemasan tidak terhalang dan dapat dibuka dengan mudah semasa kecemasan/kebakaran.
·         Pastikan semua bekas bahan kimia termasuk sisa kimia dilabel dengan betul dan jelas.
·         Apabila  mencairkan    asid   pekat  terutamanya  asid  sulfurik, sentiasa dahulukan dengan mencampurkan asid ke dalam air.  Lakukan kerja pencairan ini di dalam kebuk wasap.
·         Jangan pipet larutan dengan mulut:  gunakan penyedut pipet.
·         Jangan rasa atau hidu bahan kimia.
·         Jangan bawa atau benarkan mereka yang tidak berkenaan masuk atau berada di makmal/bengkel.
·         Setiap tumpahan mestilah dibersihkan dengan segera.
·         Gunakan bekas/alatan yang sesuai untuk membawa atau memindahkan bahan kimia/barangan.
·         Jangan    bekerja    sendirian   di makmal/bengkel.   Pastikan  Peraturan Bekerja Di Makmal/Bengkel Selepas Waktu Pejabat dipatuhi.
·         Pastikan   semua  peralatan  elektrik, kipas, lampu   dan   seumpamanya   dipadamkan   sebelum   anda meninggalkan makmal/bengkel.
·         Pastikan radas kaca, jarum picagari, botol kosong, bekas bahan kimia dan seumpamanya tidak dibuang bersama sampah biasa atau dibuang dalam tong sampah biasa. 
·         Jangan tinggalkan botol atau bekas bahan kimia di dalam kebuk wasap selepas digunakan.
·         Jangan menuang atau membuang sisa kimia ke dalam sinki kimia ke dalam sinki biasa. Ikuti Prosedur Pengurusan dan Pelupusan Sisa Kimia .
·          Setiap kemalangan mestilah dilapor dan disiasat. Setiap kecederaan perlu dirawat.  

2.2.2.   KESELAMATAN SEMASA DALAM BENGKEL
            Sebelum kita memasuki bengkel atau makmal maka perlukan kita mengetahui tentang keselamatan  di dalam bengkel atau makmal  tersebut.Di peringkat awal, pensyarah akan menerangkan peraturan  keselamatan kepada pelajar-pelajar. Peraturan keselamatan dalam bengkel haruslah dipelajari dari semasa-ke semasa. Ini adalah kerana kita akan mula bekerja dengan peralatan elektrik dan alatan elektronik . Sewaktu kita bekerja maka perlukan kita berwaspada bagi menggelakkan satu kejadian yang tidak diinginan berlaku. Punca-punca keselamatan yang berkaitan dengan alat-alat elektronik  ini , perlukan dikenali dan tabiat kerja yang baik serta selamat perlulah diamalkan selalu. Demikian juga bagi membolehkan semua kerja-kerja atau peralatan berkeadaan baik.

2.3       KESELAMATAN SEMASA MEMBUAT PROJEK
1.  Keselamatan adalah merupakan sesuatu yang paling penting di dalam melakukan sesuatu projek yang berkaitan elektrik dan elektronik .
2.   Semasa menjalankan kerja , para pelajar hendaklah mematuhi langkah-langkah keselamatan untuk mengelakkan daripada berlaku kemalangan ataupun kecederaan semasa  membuat projek.
3.  Semasa menjalankan kerja juga janganlah kita bersikap cuai atau tidak bekerjasama  kerana  buruk padahnya nanti.

2.3.      KESELAMATAN DIRI SENDIRI
Siapa yang dimaksudkan dengan “diri” bagi warga sekolah ?
Pastinya ianya warga sekolah yang melibatkan :
  • ·         Murid
  • ·         Guru
  • ·         Pentadbir
  • ·         Staff

Setiap individu perlu bertanggung jawab terhadap diri sendiri dan sentiasa peka terhadap aspek keselamatandari segi peraturan yang melibatkan situasi selamat atau kurang selamat. Ancaman keselamatan terhadap diri sentiasa mempunyai risiko yang tinggi. Bardasarkan penelitian inilah setiap warga sekolah perlu saling menjaga antara satu sama lain dalam mempastikan tahap keselamatan terhadap diri terus terjamin.Keselamatan diri adalah penting bagi setiap individu kerana menjaga diri sendiri adalah lebik baik daripada menjaga diri orang lain.

2.3.1.   Beberapa Panduan Keselamatan Diri

1.   Perlindugan mata perlulah dijaga semasa  berada di tempat merbahaya , maka kita perlulah memakai   Perlu Dipatuhialat perlindugan mata.
2.   Kemaskan pakaian sebelum memulakan kerja , iaitu lengan baju yang panjang mesti digulung hingga ke atas siku.
3.   Gunakan kasut yang tertutup dan bertapak  getah semasa bekerja di dalam bengkel.
4.   Gunakan pakaian  pelindung seperti baju bengkel, apron dan sarung tangan apabila bekerja dengan bahan kimai.
5.   Elakkan berambut panjang , jika berambut panjang  maka mestilah diikat atau disepit supaya tidak menganggu sewaktu bekerja.
6.   Elakkan dari memakai perhiasan diri yang diperbuat daripada logam seperti jam,rantai emas, loket , cincin  dan lain-lain lagi.
           

No comments:

Post a Comment